Thelma és Louise

Veletek is előfordul, hogy olvasás vagy filmnézés közben azon morfondíroztok, hogy vajon milyen szaguk lehet a szereplőknek, egyáltalán viselnek-e parfümöt, és ha igen milyet? Azt hiszem mondanom sem kell, velem ez gyakran megesik. Ezért gondoltam, hogy egy új sorozat keretében megosztom veletek képzelgéseimet arról, hogy szerintem, mit viselnének szívesen az irodalmi és filmbéli hősök és hősnők.

Ridley Scott  feminista road movie-ja idén ünnepelte megjelenésének 20. évfordulóját.  A kultuszfilmmé vált  Thelma&Louise-t a kritikusok vegyes érzelmekkel fogadták, volt aki úgy nyilatkozott róla, hogy nem egyéb mint egy igen hosszúra nyúlt parfümreklám.  De a hat Oscar-díjra jelölés, és a legjobb forgatókönyvnek járó díj besöprése elég bizonyíték arra, hogy mégiscsak valami maradandóval állunk szemben.

Thelma& Louise legjobb barátnők, akiknek tele van a hócipőjük félresikerült életükkel, és úgy döntenek, hogy a hegyekben töltenek két napot férfiak nélkül, és végre jól kirúgnak a hámból. A terv hamarosan elbukik, miután Louise agyonlő egy férfit, aki meg akarta erőszakolni Thelma-t. Innentől kezdve menekülnek és hibát hibára halmoznak.

Számomra a film az igaz barátságról, a nők egyenlőtlenségéről és arról szól, hogy mégis mindig megbocsátunk. Szerintem minden nőben lakozik egy Thelma vagy egy Louise esetleg vegyesen mindkettő. Thelma, akit agresszív férje semmibe vesz, nem is sejti, mekkora erő és magabiztosság rejtőzik benne, egész addig míg rá nem szorul, hogy használja képességeit. Mint háziasszony, akit férje ketrecben tart, döntésekre képtelen, hagyja, hogy sodorja az ár. Erre az időszakra úgy képzelem, hogy leginkább egy Avon parfüm illene hozzá. Az Avon a 90-es években kezdett igazán sikeressé válni, és biztos vagyok benne, hogy minden háziasszonynak volt egy Avon tanácsadónője. Sajnos alig találtam adatokat az Avon parfümjeire vonatkozóan ebből az időszakból. Két parfümre akadtam: a fás-virágos-pézsmás Evermore-ra (1989), és az Ann Gottlieb (az ő nevéhez köthető Marc Jacobs Bang-je) által készített chypre-virágos Facets-re (1988),  én ez utóbbit tudom jobban elképzelni a magas és szexi Thelmához.  Na de persze az egy éjszakás kalandba keveredő, boltot rabló, folyamatosan részeg Thelma-hoz már egy más stílusú parfümöt választottam. Calvin Klein Escape-je már nevében is illik hozzá, a nőhöz, aki menekül tuskó férje és a rendőrség elől, és inkább választja a halált, mintsem, hogy visszatérjen unalmas életéhez.

 

Louise a megfontoltabb kettőjük közül, nem cselekszik hirtelen, mindent megtervez, átfontol. Persze azért benne is tombolnak az érzések, de egy régi trauma miatt képtelen az elköteleződésre és a nyíltságra. Ő az, aki mindig visszarántja Thelmát a földre. Louise-hoz nem tudok elképzelni harsány, hivalkodó illatot. Nem az a típusú nő, aki gyakran cserélgeti a parfümjét, és lecsap minden újdonságra. Ahhoz, hogy képes legyen megőrizni higgadtságát, olyan parfümre van szüksége, amely békét teremt, és megnyugtat. Az 1991-ben megjelent Cristian Dior Dune számomra ilyen. Habár kifejezetten komplex alkotás, mégis olyan erőt sugároz magából, amely képes arra, hogy önbizalommal ruházza fel viselőjét.

Ha ma újraforgatnák a Thelma&Louise-t bizonyára más parfümöket válogatnék a szereplők számára. Ha pedig én keverednék egy ilyen roadtrip-be, akkor remélem Comme De Garcons 2-t fogok viselni. Te milyen parfümöt választanál a főhősöknek? Milyen parfümöt viselnél egy kalandokkal teli utazás során?

2 hozzászólás a(z) “Thelma és Louise” bejegyzéshez

  1. Számomra Louise elég férfias jelenség, nekem a Piguet Bandit-ja ugrik be előként vele kapcsolatosan. Thelma egészen más jellegű, rajta akár a Fracas-t is el tudnám képzelni, de a legerősebb asszociációm Bagdley Mischka gyümölcsös, nőies Eau de Parfum-ja.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.